Gregor Samsa bir sabah, bunaltıcı düşlerden uyandığında, Warner Bros’un Monolith Productions’ı kapattığını ve merakla beklenen Wonder Woman oyununu iptal ettiğini öğrendi. 30 yıllık geçmişinde oyunculara pek çok unutulmaz deneyim sunan Monolith, F.E.A.R., No One Lives Forever, Blood, Shogo, The Matrix Online, Condemned: Criminal Origins ve Middle-earth: Shadow of Mordor gibi farklı türlerdeki oyunlarıyla hafızalarda yer etmişti. Ancak bu kapanış haberi, birçok oyuncunun moralini bozdu. Oyun sektörünün tanınmış gazetecisi Jason Schreier’ın Kinda Funny programında yaptığı açıklamalara göre, Monolith’in kapatıldığı noktada, bildiğimiz Monolith’in yerinde yeller esiyordu.
Schreier’ın verdiği bilgilere göre, firmanın son oyunu olan ve 2017’de piyasaya sürülen Middle-earth: Shadow of War’un ardından Yüzüklerin Efendisi markası üzerinden daha fazla oyun geliştirmeme kararı alınmış. Monolith bu süreçte, yeni bir fikri mülkle, Legacy kod isimli bir oyun üzerinde çalışmaya başlamıştı. Middle-earth oyunlarında kullandıkları Nemesis sisteminden edindikleri deneyimleri kullanarak, prosedürel hikâye anlatım sistemleri ile yeni bir oyun tecrübesi yaratma hedefindeydiler. Ancak 2021 yılına gelindiğinde, Warner Bros yönetiminden gelen “Yeni markalar üretmeyin, mevcut markalara odaklanın” mesajları, Monolith’in projelerini olumsuz etkiledi. Tasarımcılar, geliştirmekte oldukları projeyi mevcut bir fikri mülkle birleştirme şanslarını değerlendirmeye başladılar ama bu çabalar sonuç vermedi. Warner Bros yönetimiyle yaşanan anlaşmazlıklar sonucunda, Nisan 2021’de Legacy projesi iptal edildi.
Bu gelişme, stüdyonun yönetici ekibinden birçok kişinin istifa etmesine yol açtı. Ayrılan geliştiricilerin büyük bir kısmı, EA çatısı altında Cliffhanger Games isimli yeni bir stüdyo kurarak Black Panther oyunu üzerinde çalışmaya başladılar. Monolith, bu kayıpların ardından 2021’de Wonder Woman projesini üstlenme fırsatı buldu. Ancak bu projeye yönelik geliştirme süreci, beklenen başarıyı sağlayamadı ve altı ay sonra oyun The Game Awards’da duyuruldu. Bu süreçte, stüdyonun boşalan pozisyonlarını doldurmaya çalışırken, bir yandan da oyun geliştirme çabalarıyla mücadele etmeye başladılar.
Monolith’in Shadow of Mordor/War oyunlarında kullandığı eski adıyla LithTech, yeni adıyla Firebird Engine oyun motoru, Wonder Woman projesinde kullanılmak isteniyordu. Ancak, Unreal Engine’e geçiş yapma kararı arasında kararsız kalındı. Sonunda Firebird Engine’de kalma kararı alındı ama motoru iyi bilen mühendislerin stüdyodan ayrılması, bu kararı problemli hale getirdi ve hem Wonder Woman projesinin hem de Monolith’in temelleri sarsılmaya başladı.
- Warner Bros, 3 Stüdyoyu Kapatıyor, Wonder Woman Oyunu İptal Edildi
Projenin başında, Nemesis sisteminin benzeri bir mekanik entegre etme hayali vardı. Ancak zamanla, Wonder Woman’a uygun olacak şekilde daha çok müttefik edinme sistemi tasarlandı. 2023 sonu ve 2024 başlarında, proje tamamen sil baştan alındı ve Nemesis benzeri sistem oyundan çıkarıldı. Oyun, God of War benzeri bir aksiyon-macera formatında yeniden planlandı. Bu süreçte, projeye yön veren yönetmen de değişti. İkinci formunu almış olan projenin üzerinde bir yıl daha çalışıldıktan sonra, Monolith’in kapatılma kararı alındı.
Bu noktada, Warner Bros’un genel durumuna bakmak önemli. David Zaslav’ın 2022’de Warner Bros. Discovery’nin başına geçişinden itibaren, oyun tarafına yönelik “Canlı servis oyun yapmalıyız” tarzında demeçler verdiği biliniyor. Ancak Monolith’in mevcut durumunun, Zaslav’ın gelişinden önceki yönetim döneminde başladığı için suçlu olarak onun gösterilmesi doğru değil. Eğer bir suçlu arayacaksak, Batman: Arkham Knight’ın çıktığı yıl olan 2015’te şirketin oyun departmanının başına geçen ve geçtiğimiz ay görevden alınan David Haddad ve ekibi daha olası bir hedef. Monolith’in 7-8 yıl boyunca yaşadığı belirsizlik, Rocksteady ve WB Montreal stüdyolarının durumlarıyla büyük benzerlikler taşıyor.
Örnek vermek gerekirse, WB Montreal’in 2014’te çıkardığı Batman: Arkham Origins’in sonunda bir Suicide Squad göndermesi vardı. Bu durum, Suicide Squad projesinin en başta WB Montreal’e verildiğini gösteriyor. Proje üzerinde kaydedilen ilerlemeler üst yönetim tarafından beğenilmeyince, t tıpkı Monolith’in başına gelen gibi, o dönemde kendi yeni fikri mülkü üzerinde çalışan Rocksteady’ye devredildi. WB Montreal, bu sefer bir Damian Wayne’in Batman rolüne büründüğü bir oyun üzerinde çalışmaya başladı, ancak bu proje de iptal edildi. 2017’de geliştirmeye başladıkları ve 2022’de piyasaya sürdükleri Gotham Knights’ın üzerine, Miles Morales gibi ufak bir ara oyun ekleme planları vardı. Ancak Gotham Knights beklenmediği kadar olumsuz eleştiriler alınca, burada da yollarına taş konuldu. “Bu kaçıncı proje, kaçıncı iptal?” sorusunu sormamak elde değil. Jason Schreier’a göre, WB Montreal şu an bir Game of Thrones oyunu için onay almaya çalışmakla meşguldür.
Diğer stüdyolar açısından bakıldığında, Rocksteady’nin Suicide Squad projesi geliştirilirken Jamie Walker ve Sefton Hill gibi önemli isimleri kaybettiği biliniyor. Oyun bekleneni veremeyince, çıkış sonrası desteği büyük ölçüde azalttı ve yeni projelerinde Hogwarts Legacy ekibine destek vermeye başladı. Ayrıca, yeni bir Batman oyunu üzerinde çalıştıkları da biliniyor. Netherrealm Studios’un durumu ise, mikro ödemelerle lekelenen Mortal Kombat serisinin son iki oyunundaki olumsuz gidişat ile dikkat çekiyor. Warner Bros Games şemsiyesi altındaki stüdyolar arasında, nispeten daha iyi durumda olan tek stüdyo, Hogwarts Legacy’nin yapımcısı Avalanche Software olarak görülüyor.
Farklı stüdyolar, benzer hikâyeler; hepsinin de arkasında görünen ana yazar, David Haddad ve ekibi. Ancak, Monolith’in yanı sıra Player First Games ve WB San Diego’nun kapatılması kararı, Haddad’ın görevden alınmasından sadece bir ay sonra alındı. Yani bu kararı veren, şu anda Warner Bros Discovery’nin oyun ve streaming kolunu yöneten Jean-Briac Perrette. Kendisinin, David Haddad’a kıyasla oyun geliştirme süreçleri hakkında daha fazla bilgiye sahip olduğu ve geleceğe yönelik daha umut verici bir vizyona sahip bir yönetici olduğu biliniyor. Ancak masrafları azaltmak adına Monolith ve diğer iki stüdyonun kapanma kararını almak zorunda kaldığı söyleniyor. Dolayısıyla, WB Games yönetiminin, stüdyoların potansiyelini yeterince değerlendirememesi sonucu yaşanan bu kötü günlerin sona erdiği, belki de yıllar sonra güzel oyunlar sunacak bir Warner Bros için ilk adımların atıldığı söyleniyor. Monolith’in son kurban olup olmadığını görmek için ise oldukça uzun bir süre beklememiz gerekecek.
Yorum Bırakın